ابتداییه…
سلام!من محمدعلی عبدالعلیزاده زاده هستم. و قصد دارم در این نوشته ( که هی میکوبم و میسازمش! ) دربارهی چم و خم رفتار مصرف کننده برایتان بگویم! حس عجیبی دارم. قبلا هم در جاهایی مانند ویرگول نوشته بودم. اما این نوشته حس دیگری دارد. احساس میکنم خانهام را بازسازی و رفتو روب کردهام و شما را به آن دعوت نمودهام. بنابراین خجالت نکشید. خانهی خودتان است. بیایید بنشینید، بر پشتی تکیه و بر بالشتان لم دهید و گوشتان را به حرفهای من بسپارید. ماجرا از آنجا شروع شد که… صبر کنید! میدانم که قرار است دربارهی رفتار مصرف کننده و کلیات آن با شما صحبت کنم! قرار است عوامل موثر بر آن و دانش مورد نیاز شناخت آن را به شما بگویم. اما بگذارید در ابتدا اندکی از خودم هم بگویم! بالاخره نوشتهی اول است و من بسیار ذوق دارم. پس خواهش دارم اندکی تحمل بفرمایید تا به بحث اصلی برسیم :).
دربارهی من
خب! ماجرا از کجا شروع شد؟ نمیدانم! اما این را میدانم که علاقهی نوشتن در من به تدریج به وجود آمد و نمیتوانم نقطهی شروعی برای آن انتخاب کنم. سخن کوتاه میکنم! چون اگر بخواهم در مورد علاقهام به نوشتن و چیزهای دیگر بگویم، دیگر آن موضوعی که به خاظرش شما را به این خانه دعوت کردم به حاشیه میرود. بعد از قبول شدن در دورهی مدیریت کسبوکار و آشنایی بیشتر با مفاهیم مختلف در آن، فهمیدم که چقدر به مباحث میانرشتهای مانند رفتار سازمانی علاقهمندم. چیزی که در آن هم روانشناسی دارد و هم جامعهشناسی و هم خیلی چیزهای دیگر.
اما از طرفی دوست داشتم افرادی که دربارهشان مطالعه میکنم در قالب سازمان تعریف نشوند و این شد که با درس رفتار مصرف کننده آشنا شدم! معذرت میخواهم قرار بود سخن را کوتاه کنم! اما از من بپذیرید تا در اولین نوشتهام، کمی دربارهی این چیزها صحبت کنم! راستش را بخواهید ذوقش را دارم. با خودم فکر میکنم پنج سال بعد یکی میآید و میبیند که فلانی از اینجا شروع کرده است. شاید برایش جالب باشد و انگیزهای در او پدید اورد که او هم این کار را ادامه دهد. کسی چه میداند؟
داشتم میگفتم. پس از آشناییام با این درس ( که در چارت دروس ترم دوم، برای اخذ شدن موجود بود ) تصمیم گرفتم که بگذرانمش. درس را برداشتم. یک جلسه تشکیل شد. کرونا آمد. استاد، تدریس با کیفیت را پشت گوش انداخت. از درس زده شدم. درس را حذف کردم! شش جملهی قبل خلاصهی اتفاقاتی بود که در حدود ۳ ماه رخ داد.
اما چیزی که به آن اشاره نکردم، علاقهام به نوشتن بود. آن هم نه دلنوشته ( که صد البته به آن و حتی نوشتن دربارهی موسیقی و فیلم هم علاقه داشتم ) بلکه دربارهی یک موضوع تخصصی که دوستش دارم. و تا آن لحظه دو موضوع در ذهنم پر رنگتر از سایر موضوعات بود. بازاریابی محتوا و رفتار مصرفکننده! سعی کردم دربارهی بازاریابی محتوا بنویسم. چند مقالهی دستوپا شکسته هم در صفحهی ویرگولم منتشرکردم. اما آنطور که میخواستم نبودند. الان که فکر میکنم شاید قواعدش را بلد نبودم. بعد از مدتی رهایش کردم و به کارهای دیگر پرداختم!
زمان سپری شد تا دو اتفاق هم زمان افتاد. شنیدن یکی از وویسهای عادل طالبی در کانالش و همین دورهی هزار و یک محتوا به همت شاهین کلانتری و امتی عزیز! یادم میآید در وویس عادل طالبی دربارهی رفتار مصرف کننده و تغییراتش پس از بروز یک اتفاق سخن میگفت. آنجا بود که باز فکر نوشتن دربارهی این موضوع در سرم جوانه زد. موازی با آن، دورهی هزار و یک محتوا را شرکت کردم. حرفهای شاهین را شنیدم و مطمئن شدم تا اینکار را انجام دهم. در حدی که دقیقا پس از پایان جلسهی سوم، مبلغ قابل توجهی را بابت هاست پرداخت کردم که خودم را ملزم به ایجاد وبسایتی برای خودم بکنم. تمرین شاهین جان کلانتری هم که گویی برای من ساخته شده بود تا شروع کنم. برای همین شروع کردم.
الان هم اینجا هستم با اولین مقالهام دربارهی رفتار مصرفکننده! امیدوارم تا ته بخوانیدش و نظرتان را دربارهاش به من بگویید. بالاخره میزبان هم حقوقی نسبت به میهمانانش دارد دیگر! اینکار را به خاطر تلاشم در میزبانی در خور شما انجام دهید. مطمئن باشید در انتها پشیمان نمیشوید. چون اگر خوشتان بیاید و به دردتان بخورد که چه بهتر! اگر هم خوشتان نیامد که حداقل میدانید فردی را خوشحال کردهاید! که باز هم چه بهتر!
اصلا رفتار مصرف کننده یعنی چه؟
حال به سراغ مقالهام میروم. اولین موضوعی که دوست دارم دربارهاش با شما صحبت کنم این است:
در مسیر یادگیری رفتار مصرف کننده، چه دانشها و مهارتهایی به کارمان میآید؟
به نظر بنده، هنگامی که قرار است با موضوع جدیدی روبرو شویم. پاسخ به چنین سوالی میتواند ما را با ابعاد دقیقتر و گستردگی موضوع مورد نظر آشنا کند. اینگونه است که میتوانیم دقیقتر متوجه شویم که آیا این موضوع دلخواه ماست یا خیر. برای همین تصمیم گرفتم که اولین مقالهام را در این باره بنویسم. بهتان حق میدهم. الان دارید با خودتان میگویید که اصلا رفتار مصرف کننده چی هست که از اول تا الان این همه آسمان ریسمان کردهای؟ همین الان این سوالتان را جواب میدهم تا ابهامات برطرف شود!
آقای سولمون در کتابش به این نکته اشاره میکند که برای درک مفهوم رفتار مصرف کننده، بهتر از ابتدا با واژهی مصرفکننده آشنا شویم. مصرفکننده به چه معناست؟ راستش را بخواهید اگر این سوال را دو سال پیش از من میپرسیدید اولین چیزی که به ذهنم میآمد، افرادی دارای اعتیاد بودند! احتمالا شما هم چنین چیزی به ذهنتان رسیده است، اما بیایید از امروز مصرفکننده را طوری تعریف کنیم که حتی مبتلاین به اعتیاد را هم شامل شود :
مصرفکننده شخصی است که نیاز یا آرزویی دارد که برای برطرفشدن آن نیاز، یا رسیدن به آن آرزو، رفتارهایی را انجام میدهد. این رفتارها در سهگانهی خرید، استفاده و دور انداختن محصول/ خدمت توسط مصرفکننده رخ میدهد.
حال اگر عبارت بالا را از آخر به اول بخوانید انگار تعریف رفتار مصرف کننده را هم میدانید یعنی :
رفتارهایی که شخص در سهگانهی خرید، استفاده و دور انداختن محصول / خدمت برای رفع نیازها یا رسیدن به آرزوهایش انجام میدهد.
یک مثال
بیایید یک مثال کوچک بزنم و به سراغ ادامهی بحث بروم : حدود یک سال پیش بود که من از طریق سرچ یک کلید واژهی نسبتا تخصصی، با متمم آشنا شدم. صفحهاش را باز کردم و تصمیم به مطالعهی آن محتوا گرفتم. به میانهی محتوا که رسیدم با پیغام محدودیت دسترسی مواجه شدم و فهمیدم که برای دسترسی کامل به محتوا، باید اشتراک تهیه کنم! یک برو بابا در ذهنم گفتم و سایت را بستم.
این ماجرا گذشت و باز هم از طریق جستوجوی گوگل گذرم به متمم خورد. من نیاز داشتم تا دربارهی موضوعات تخصصی یاد بگیرم و انگیزههایی مانند رشد شخصی یا استفاده از این آموزشها در کسبوکار خودم در من وجود داشت. به همین دلیل، اینبار تصمیم گرفتم که « برو بابا » نگویم و بیشتر به سایت نگاه کنم. دورههای آموزشی بسیار جذابی داشت و چیزی بود که من به دنبالش بودم. سایت را زیر و رو کردم اما باز هم اشتراک تهیه نکردم! هنوز قانع نشده بودم که ۲۷ هزار تومان ناقابل را برای یک ماه پرداخت کنم. چرا که حس میکردم این سایت هم مانند بقیه چیزی برای ارائه ندارد. برای همین باز هم سایت را بستم ( البته دیگر برو بابا نگفتم ! )
مدتی بعد از دو دوست مختلف، در دو زمان و دو مکان مختلف، تعریف متمم را شنیدم و همان موقع بود که تصمیم گرفتم بروم و اشتراک یک ماهاش را بخرم! ( پیش از خرید ) فرایند خرید اشتراک هم بسیار راحت بود و با ۳ کلیک، میتوانستی کار را تمام کنی ( در حین خرید ) پس از خرید و استفاده از دورههای آموزشی، چنان تجربهی خوبی از این سایت نصیبم شد که میتوانم خودم را طرفدار پروپاقرص متمم بنامم ( پس از خرید ) دیدید؟ همهی اینها با هم رفتار من برای خرید یک دوره را تشکیل داد. این رفتارها جزئی جدا نشدنی از زندگی ما هستند و برای هر خریدی این سهگانه تکرار میشود. سهگانهای که برای من، از سهگانهی ارباب حلقهها و سهرنگ کیشلوفسکی هم جذابتر است!
شاید با این تعریف، اهمیت شناخت رفتار مصرفکننده، اندکی روشن باشد. شناخت رفتار مصرف کننده مهم است. چرا که منجر به انتخابهایی میشود که برای تمام ذینفعان مفید است. من به عنوان فروشندهی کفش در یکی از میدانهای شلوغ تهران، اگر رفتار مصرفکنندهای که وارد مغازهی من میشود را بهتر درک کنم. میتوانم ساز و کاری متناسب با رفتار او ایجاد کنم و رضایت او و سود خودم را افزایش دهم. البته این را هم بگویم که شناخت رفتار مصرفکننده، محدود به بنگاههای اقتصادی نیست. اهمیت شناخت رفتار مصرفکننده در بنگاههای غیرانتفاعی و حتی در دولتها به همان اندازه مهم و حیاتی است. و در نهایت فراموش نکنید که من و شما هم، مصرفکننده هستیم و شناخت این رفتار، میتواند ما را نسبت به انگیزهها، تصمیمها و انتخابهایمان آگاهتر کند و به ما کمک کند تا با نگاهی روشنتر، دست به اقدام بزنیم.
سخن در اینباره زیاد است و من هم نمیخواهم تمامش را اینجا بگویم! بالاخره اول راه است و باید یک چای بنوشید تا خستگی از تنتان در برود! برای همین مقالهام را با پاسخدادن به اولین سوال، به پایان میرسانم!
در مسیر یادگیری رفتار مصرف کننده، چه دانشها و مهارتهایی به کارمان میآید؟
از شیر مرغ تا جان آدمیزدا! همین خصیصه، این موضوع را چالشبرانگیز، ترسناک و در عین حال جذاب میکند. بیایید تا این شیرمرغها و جانهای آدمیزاد را برایتان شرح دهم. رفتار مصرفکننده یک فیل در تاریکی است و هر کدام از دانشهای بالا، به ما کمک میکند تا بیشتر با فیل مورد نظر آشنا بشیم. هر چه ذهنمان به دانشها و نقطهنظرهای مختلف آشناتر باشد، طبعا فیل هم واضحتر خواهد بود!
دانشهایی که برای شناخت رفتار مصرفکننده نیاز داریم به شرح زیر هستند:
۱-روانشناسی تجربی
هدف روانشناسی تجربی، مطالعهی رفتار افراد تحت شرایط مختلف و از طریق آزمایش و تجربه است. این دانش در حوزهی رفتار مصرفکننده به ما کمک میکند تا بفهمیم نقش محصول / خدمت ما چگونه توسط مشتری درک و برداشت میشود؟ از آن چه میآموزد و چگونه آن را به خاطر میآورد. فرض کنید من صاحب امتیاز مجلهی رفتار زرد هستم. این دانش به من کمک میکند تا متوجه شوم تا برداشت مخاطب از طراحی یا چینش مجلهی من چیست و مخاطبان بیشتر به چه بخشهایی علاقه دارند.
۲-روانشناسی بالینی
سروکار این دانش بیشتر با اصول روانشناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات رفتاری و عاطفی است. این دانش در حوزهی رفتار مصرفکننده به ما کمک میکند تا بفهمیم محصول / خدمت ما چه تاثیری در پارامترهای مربوط به سلامت روان افراد خواهد گذاشت؟ برای مثال در مجله ی رفتار زرد، این دانش کمک میکند تا بفهمم آیا این مجله، تاثیری مثبت بر عزتنفس مصرفکنندگان دارد یا خیر؟
۳-اقتصاد خرد
این دانش به ما کمک میکند تا متوجه شویم مصرفکنندهها، بر چه اساسی منابع مالی خود را به یک محصول / خدمت تخصیص میدهند و چگونه میتوان میزان تخصیص منبع را افزایش یا کاهش داد. برای مثال دغدغهی من در مجلهی رفتار زرد این است که بدانم افراد، چه مبلغی را برای خرید مجله در طول ماه اختصاص می دهند و چه عواملی بر این مبلغ تاثیر مثبت یا منفی دارد؟
۴-روانشناسی اجتماعی
این دانش به بررسی رفتار افراد در نهادهای اجتماعی مانند گروهها میپردازد و در حوزهی رفتار مصرف کننده به ما کمک میکند تا بفهمیم محصول/ خدمت چگونه میتواند در رفتار فرد در گروه یا جمع تاثیر بگذارد. برای مثال در مجلهی رفتار زرد برای من دانستن این موضوع مهم است که آیا ایجاد فشار جمعی میتواند افراد را به سمت خرید سوق دهد؟ یا آیا میتوانم از پدیدهی همنوایی با جمع ( خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) برای فروش بیشتر مجلههایم استفاده کنم؟
از این جا به بعد، ممکن است دانشهایی که نام میبرم به نظرتان عجیب و غریب بیاید. راستش را بخواهید برای خودم هم همینطور است! اما خیالتان تخت. تلاش میکنم تا راجع بهشان بیشتر بخوانم هرچه که به نظرم به درد من و شما میخورد را در همین سایت به اشتراک بگذارم. پس توصیهی من این است که تعجب بکنید اما رها نکنید!
۵-جامعهشناسی
با کمک از ویکیپدیا، جامعهشناسی، علم شناخت جامعه و همچنین ساختارها، روابط درون آن، نهادهای آن و واقعیتهای اجتماعی است. خب این دانش به چه کار ما میآید؟ فرض کنید من دوست دارم بدانم صحبتها و نظرات در مورد مجلهی من، با چه الگویی و از طریق چه کانالهایی منتشر میشود. با متوجه شدن این موضوع میتوانم به اقداماتی فکر کنم که از این الگوها برای تمایل مصرفکننده به استفادهی بیشتر از مجلهی رفتار زرد استفاده کند.
۶-اقتصاد کلان
اقتصاد کلان در رفتار کلی مصرفکنندهها تاثیر مهمی میگذارد. همین ایران را در نظر بگیرید. تحریمها چه تاثیری بر رفتارهای شما گذاشته است. آیا قبلا محصولی در سبد خریدتان بوده که الان نباشد؟ این مسئله برای یک کسبوکار میتواند بسیار مهم باشد چرا که حیات یا مماتش میتواند وابستگی زیادی به تغییرات این چنینی در اقتصاد کلان و به تبع آن، رفتار مصرف کننده داشته باشد! همانطور که میدانیم این مسئله در ایران بسیار پررنگتر از کشورهای دیگر است و باید به آن توجه کنیم!
۷-دموگرافی
همیشه در بررسی رفتار مصرف کننده، باید دموگرافی را مد نظر قرار بدهیم. چرا که یک محرک یکسان میتواند تاثیرات متفاوتی بر هر یک از افراد ایجاد کند. برای مثال من در مجلهی رفتار زرد، مطلبی را به چاپ میرسانم که تاثیر بسیار مثبتی بر ۲۰ سالهها دارد اما افراد ۴۰ سال به بالا را عصبانی میکند! یا مطلبی چاپ میکنم که منجر میشود افراد با دهک درآمدی بالا، تصمیم بر خرید اشتراک مجلهی رفتار زرد بگیرند! پس یادتان نرود. دموگرافی را در گوشهی ذهنتان قرار دهید.
۸-تاریخ
احتمالا با خودتان فکر میکنید شوخیام گرفته! با خود میگویید که دیگر دانشی نبود که بچسباند به رفتار مصرف کننده. خب در یک کلام میگفتی همهچیز دان باشید دیگر. این همه بحث و جدل برای چه بود. راستش خودم هم با خواندن این مورد همین فکرها از سرم گذشت. اما بعد که کمی فکر کردم. دیدم آقای سولومون(نویسندهی کتاب رفتار مصرفکننده) پر بیراه هم نمیگوید. تاریخ به ما یک قدرت خاص می دهد! قدرت پیشبینی. باز هم فرض کنید که من صاحبامتیاز مجلهی رفتار زرد هستم. اگر بدانم در گذر زمان، تجسم افراد دربارهی موضوعات مختلفی نظیر برابری زن و مرد، مذهب، اخلاق و .. چگونه تغییر کرده است، علاوه بر اینکه میتوانم رفتارهای ناشی از این طرز تفکر را شناخته و از آنها جهت افزایش سود خودم استفاده کنم، میتوانم به پیشبینی این تغییرها در دوران پیشرو هم بپردازم. و خب این ابزار، وسوسه برانگیز است!
۹- انسانشناسی
این دیگر آخری است! قول میدهم! با استفاده از این دانش میتوانیم متوجه شویم که محصول / خدمت ما چگونه بر باورها و اعتقادات افراد اثر گذار است. اصلا چه عواملی میتواند در باور مردم تغییر ایجاد کند. این تغییرات به چه رفتارهایی منجر میشود؟ آیا از این رفتار ها میتوان به نفع کسبوکار خود استفاده کرد؟
این هم از این دانشها! خردهچیزهای دیگری هم بود که به آن اشاره نکردم و احساس میکنم فعلا نیازی هم نیست که به آنها اشاره کنم. فراگرفتن دانشهایی که در بالا گفتم، ما را برای رسیدن به آرمانشهر شناخت رفتار مصرفکننده مهیا میکند! اما خب واقعا نیازی نیست که شروع به فراگیری همهی اینها کرد. پیشنهاد آقای سولومون و من! این است که از دانشهایی شروع کنیم که مستقیما با انسان سر و کار دارند(میکرو) و بعدا به سراغ آنهایی برویم که دید کلانتری دارند ( ماکرو ) شکل زیر به شما کمک میکند تا متوجه شوید کدام دانش میکروترین و کدام ماکروترین است!
عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده چه هستند؟
خب! به بخش جذاب ماجرا رسیدهایم! در این مورد قرار است خیلی مفصل و مبسوط صحبت کنیم! اما نه فقط در این پست بلکه در پستهای بسیار فراوان و متنوع. خب بیایید در ابتدا دربارهی عوامل درونی حرف بزنیم. عوامل زیر از جمله عوامل درونی مهمی هستند که بر رفتار مصرفکننده تاثیر میگذارند:
ادراک
ادراک به چه معناست؟ ادراک یعنی طوری که هر فرد، اتفاق جهان بیرونی را دریافت و تفسیر مینماید. سخن در مورد ادراک زیاد است. همین ادراک، خطاهای بسیار ایجاد میکند و باعث بروز رفتارهای متنوعی در مصرفکننده میشود. اگر برایتان جالب است که در این باره بیشتر بدانید میتوانید به مقالهای که دربارهی تعریف ادراک نوشتهام مراجعه کنید. اگر از آن خوشتان آمد، میتوانید به مقالهی بعدی که دربارهی سطحهای مختلف ادراک در انسان است، سر بزنید.
یادگیری و حافظه
یادگیری به این معناست که انسان چگونه اطلاعات را ذخیره میکند و با چه فرایندی، این اطلاعات را به دانش خود دربارهی جهان اطراف اضافه میکند. همین یادگیری و حافظه، میتواند تاثیر مهمی در رفتار افراد ایجاد نماید. دربارهی یادگیری و حافظه در علوم شناختی، بسیار صحبت میشود و من هم در این وبسایت. در همین وبسایت چیزهایی در این باره نوشتهام. در دو مقاله دربارهی رویکردهای یادگیری در انسان و نحوهی یادگیری کودکان نوشته ام. در دو مقالهی دیگر هم به حافظه پرداختهام! اینکه اصلا حافظه چیست و چه کار میکند و این که چه میشود که ما برخی چیزها را فراموش میکنیم! اگر دوست داشتید بهشان سر بزنید.
انگیزه
به چه دلیل ما برخی کارها را انجام میدهیم؟ اصلا انگیزه به چه معناست؟ چه چیزهایی به ما انگیزه میدهد؟ شاید برای برخی از این سوالها، پاسخهایی در ذهن داشته باشید اما بدانید و آگاه باشید که انگیزه، عاملی بسیار مهم و تاثیر گذار در رفتارهای انسانی است. فهمیدن درست انگیزش و عوامل انگیزشی، نه تنها در فهم رفتار مصرفکننده، که در دانش رفتار سازمانی و حتی در تعامل با سایرین میتواند بسیار موثر واقع شوند. انگیزه و مدلهای انگیزشی بحثی دراز و صد البته زیبا است که تلاش میکنم اندک اندک به این موضوع بپردازم.
هویت
ما چه تعریفی نسبت به خودمان داریم؟ خودمان را چگونه میبینیم؟ خودمان را چطور تعریف میکنیم؟ اینکه ما در موضوعات مختلف ( مانند فرهنگی، دینی، شخصی و .. ) از خود چه تعریفی داشته باشیم، منجر به تولید انواع هویت میشود. انواعی مانند ۱. هويت فردی ۲. هويت خانوادگی ۳. هويت ملی ۴. هويت دينی ۵. هويت اجتماعی ۶. هويت فرهنگی ۷. هويت تمدنی ۸.هویت ج.نسی چیزهای دیگر. جالب است است بدانید همین دید و نظری که ما نسبت به خودمان داریم، تاثیر مستقیمی بر رفتار ما خواهد گذاشت. تاثیر بر روی خواستههای ما و خریدکردن های ما! در جاب خود به صورت بسیار مفصل در اینباره صحبت خواهم کرد.
شخصیتشناسی
به نظر این مبحث برای خیلیها جذاب است! راستش برای خودم هم همینگونه است! اینکه بر اساس معیارهای مختلفی بدانی در چه دستهی شخصیتی قرار میگیری و چه ویژگیها و خصوصیاتی داری سرگرمکننده است! در این بین ممکن است بسیاری شبیه به خودت را پیدا کنی و باب حرف زدن و صحبت هم فراهم شود! اما در اینجا قصد دارم از زاویهی دیگری به این مسئله نگاه کنم. به نظر شما تفاوت شخصیتها، بر روی رفتار آدمها تاثیر میگذارد؟ خب بله قطعا همینطور است! در اینجا میخواهیم چگونگی این تاثیر را بفهمیم. برای مثال بفهمیم افرادی که فلان تیپ هستند چه رفتاری در خرید آنلاین از خودشان نشان میدهند! جالب است نه؟ به نظر من این از اولی جالبتر هم هست. در آینده سعی میکنم مفصلتر در این باره صحبت کنم.
ارزشهای درونی
ارزشهای درونیتان چه هستند؟ آنها را چطور اولویتبندی میکنید؟ آیا امنیت برایتان مهمتر است یا لذتجویی؟ رسیدن به موفقیت را ترجیح میدهید یا رسیدن به قدرت؟ به نظرم نیاز به توضیح نباشد که تفاوت در این اولویتها، به راحتی میتواند تفاوت در رفتارها به عنوان مشتری را رقم بزند. هر کس بر اساس اولویتهایش رفتارهای مختلفی را از خود نشان میدهد که منجر به خرید محصولات مختلفی نیز میشود! صحبت دربارهی این موضوع نیز اهمیت دارد که در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت!
انتهاییه …
احساس خوبی دارم. حس میکنم به عنوان نخستین پذیرایی، سفرهی نسبتا آبرومندی را روبرویتان پهن کردهام. امیدوارم شما هم لذتش را برده باشید. کامنتها و نظرهایتان، من را خیلی خیلی خوشحال میکند😊 پس لطفا دریغ نفرمایید.
منبع : کتاب آقای سولومون، اندکی خودم و اندکی ویکیپدیا
ارادتمند. محمدعلی عبدالعلیزاده
دیدگاهها
عالی بود
منتظر نوشتههای بعدیت هستم
نویسنده
ممنون استاد :))
ایشالا قسمت بشه نوشتههای شما رو بخونیم ^_^
روز بخیر هم دوره ای،
جامع و عالی بود،
موفق و پر انرژی باشید.
نویسنده
سلاام 🙂
خیلی خیلی ممنون بابت نظرتون
خوشحالکننده و انگیزهبخش بود.
امیدوارم شما هم موفق باشید ^_^
نوشتهی شما رو در گروه ندیدم. اگر منتشر کردید خوشحال میشم آدرسش رو بذارید تا بخونمش. البته اگر دوست دارید.
باز هم ممنون
ممنونم از شما، هنوز مقاله رو نذاشتم ولی بقیه موارد در کانال موجود هست. حتما خواهم گذاشت و منتظر نظر شما خواهم ماند.
نویسنده
سپاس از لطفتون
سلام هم شاگردی جان،
بالاخره بعد ازیک هفته مجالی پیدا کردم که به دقت وبا تمرکز کافی مقالاتون رو بخونم.حقیقتا کیف
کردم هم بارتخصصی مقالاتون عالی و کاربردی بود وهم نحوه ی روایت ش بسیار سیال بود وآدم رو مشتاق وهمراه می کرد.
با قدرت ادامه بده.
نویسنده
سلاام 🙂
خیلی خیلی ممنون که وقت گذاشتین و خوندین و ممنونتر بابت این نظر انرژیبخش^_^
منتظر نوشتهها بعدی شما هم هستم 🙂